Zomerzotheid

Zomerzotheid is de titel van het klassieke boek uit 1927 van Cissy van Marxveldt dat gaat over 5 vriendinnen die de zomer in een huisje op de Veluwe doorbrengen. Ik heb het boek vroeger verslonden! Zomerzotheid doet me denken aan eindeloos lange zomers, zwoele avonden, loomheid, genieten, lummelen, plezier maken, levenslust! Maar inmiddels hebben we de langste dag gehad en is het alweer 5 juli…. ergens bekruipt me het gevoel dat de tijd tussen mijn handen doorglipt.

Tijd en informatietheorie
Nieuwe ervaringen zorgen  ervoor dat wij ervaren dat de tijd langzamer verstrijkt. Kinderen ervaren dan ook ‘meer tijd’ dan volwassenen. Voor hen is er nog veel te ontdekken in de wereld, er zijn relatief nog veel zaken nieuw voor hen die voor volwassenen al gewoon zijn. Bovendien kunnen kleine kinderen helemaal gebiologeerd zijn door iets: een lieveheersbeestje, een steentje, een televisieprogramma. Zij ervaren de dingen veel meer zoals ze zijn en zijn daarmee met hun aandacht volkomen in het hier en nu. Daarmee ervaren zij de tijd veel intenser dan wij; zij ervaren als het ware ieder moment, waardoor in hun beleving de tijd als geheel veel langzamer verstrijkt.

Dus even terug naar de zomerzotheid. Hoe kunnen wij weer dat gevoel van eindeloze zomers en zomerzotheid ervaren, ook al hebben we geen of maar een korte vakantie.  En dat zonder dat we ons gelijk in allerlei nieuwe hobby’s storten (alhoewel ik, als nieuwsgierig wezen, altijd wel in ben voor iets nieuws!).

Verbonden met het universum
We zijn vooral bezig met het verleden en de toekomst waardoor we het huidige moment niet waarderen  en we in de grip blijven van de kloktijd. Het huidige moment is altijd klein, altijd simpel. Maar tegelijkertijd is dat moment héél krachtig. Wanneer we in dat moment zijn krijgen we toegang tot die kracht, de levenskracht.  Kunnen we toestaan wat er is. Zijn we bewust van ons Wezen.
En een klein moment van aandacht is vaak genoeg. Aanwezig zijn in het moment is de sleutel tot vrijheid; vrij van tijd, vrij van stress en lijden. Wanneer je tegen het leven vecht, vecht het leven tegen jou!

Oefening in waarnemen
Een mooie oefening om in het moment te leven en ‘los te komen’ van de tijd is een oefening in waarnemen. Je merkt de wereld op zoals die is, zonder oordeel. Sinds ik een moestuin heb kijk ik heel anders tegen de dingen aan. Ik merk nog veel meer op: de knoppen die uitbotten, de larven van een lieveheersbeestje, de grond die droog of nat aanvoelt, de textuur van een blad. Verwondering zorgt ervoor dat ik even in een bubbel zit: tijdloos, stressloos, energiek en verbonden.

 

Oefening 1: Kijken
Zoek 5 verschillende objecten in je omgeving. Dat kan een stoel zijn, een vaas met bloemen, een huisdier of een mens. Kies objecten die niet vlak bij elkaar staan, zodat je ook goed om die objecten heen kunt kijken.

Doe onderstaande oefening een voor een voor alle 5 de objecten:

  • Wat is de kleur? Zijn de kleuren levendig/helder/intens/vel/briljant of dof?
  • Contrast: is er een hoog contrast of een laag contrast in het object of ten opzichte van de omgeving?
  • Scherpte: is het object scherp of vaag?
  • Neem de textuur waar met je ogen: is de textuur van het object glad of ruw?
  • Mate van detail: zie je details?
  • Grootte: hoe groot is het object?
  • Afstand: hoe dichtbij of ver weg is het object specifiek?
  • Vorm: wat voor vorm heeft het object? Is het vierkant, rond, rechthoekig, organisch?
  • Grens: zit er een duidelijke grens aan het object of vloeit het over in de achtergrond? Heeft de grens een kleur? Hoe dik is het?
  • Locatie: waar is het object in de ruimte?
  • Beweging: is het een stilstaand object of zit er beweging in? Hoe snel zijn de bewegingen? het object stabiel? Welke richting gaat het object op?

Oefening 2: Horen
Je mag nu je gehoor gaan gebruiken voor deze oefening. Merk vijf objecten op met behulp van dit zintuig. Onderstaande lijst helpt bij het aandacht geven aan deze objecten.

  • Locatie: waar komt het geluid vandaan? Hoor je het van buiten of van binnen?
  • Afstand: is het geluid dichtbij of ver weg?
  • Hoogte: zijn het hoge of lage tonen?
  • Melodie: is het monotoon of melodisch?
  • Volume: hoe hard of zacht is het?
  • Tempo: hoe snel of langzaam gaat het geluid?
  • Ritme: heeft het een beat?
  • Mono/Stereo: hoor je het geluid van een kant of beide kanten?
  • Is het geluid vooral verbaal of tonaal?
  • Hoe helder is het geluid?
  • Zijn er pauzes of stiltes? Hoeveel?

Door deze observatie-oefeningen kom je automatisch in dit moment; je kunt je oren en ogen alleen NU gebruiken en niet gisteren of morgen. Je beleeft de ‘gewone’ dingen om je heen op een andere manier, veel intenser waardoor in jouw beleving de tijd als geheel veel langzamer verstrijkt.

Geniet van de zomer!

Liefs Jeanine

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *